de wereld van arabian oud

 

‘Zwart goud’

Oud wordt ook wel ‘het zwarte goud’ genoemd. En met reden; dit karakteristieke parfumingrediënt wordt gewonnen uit de Agarwood boom, een van de meest zeldzame en duurste houtsoorten ter wereld. Bovendien geldt net als bij wijn; hoe ouder de bomen – de rijping duurt honderden jaren – hoe beter én hoe exclusiever.

Hoewel oud al sinds het oude Mesopotamië, Egypte en het Perzische rijk is verbonden met de Arabische parfumtraditie, ligt de oorsprong elders: de Agarwood bomen groeien namelijk in afgelegen regio’s in India, Maleisië, Cambodja en Indonesië. Via eeuwenoude handelsroutes namen kooplui de kostbare oud mee naar de Arabische wereld, als relatiegeschenk. Zo kon deze aromatische, pure olie uitgroeien tot een geliefd product dat culturen overstijgt.

Van niche tot trend

Dat de aantrekkingskracht van oud niet cultuurgebonden is blijkt ook uit het internationale succes van parfumhuis Arabian Oud; sinds oprichter Sjeik Abdul-Aziz in 1982 het eerste winkeltje opende in een oude souk in Riyad, Saoedi Arabië, beleeft het merk een internationaal succesverhaal. Belangrijke mijlpalen zijn de opening van een flagshipstore aan Oxford Street, Londen in 2002, en twee jaar later, de opening van een stijlvolle boetiek op de prestigieuze Champs-Elysees in Parijs. Dit succes en de magie van oud zijn sindsdien niet onopgemerkt gebleven; in navolging van Arabian Oud volgden ook de westerse parfumeriehuizen en groeiden sensuele, prikkelende oriëntaalse parfums uit van niche tot trend.

Duurzame missie

Arabian Oud onderscheidt zich niet alleen door de sublieme parfums, exclusiviteit, vakmanschap en hoogwaardige grondstoffen maar ook door de manier waarop de zeldzame oud wordt gecultiveerd: op biologisch verantwoorde wijze met respect voor de natuur en op basis van lokale kennis en riten die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Bovendien plant Arabian Oud jaarlijks duizenden Agarwood bomen aan om de natuurlijke balans te bewaren.

Veelzijdige collectie

De collectie van Arabian Oud is veelzijdig en omvat naast pure oliën en parfumsprays ook luxueuze interieursprays en hair mists. Bovendien rijkt het geurpalet van sensueel en intens tot bloemig, fris en fruitig en worden toegankelijke producten afgewisseld met uiterst limited editions. Uit de 400 producten die de catalogus van het parfumhuis telt zijn 80 producten geselecteerd voor de Nederlandse markt. Opvallend zijn ook de flacons: ware kunstobjecten die aansluiten op het verhalende concept van ieder parfum: zo heeft de flacon van ‘Resala’ (Arabisch voor ‘boodschap’) de vorm van een inktpotje en is de dop versierd met een gouden ganzenveer, terwijl de verpakking voorzien is van een klassieke zegel. Op een bijgevoegd kaartje kan de gever bovendien een eigen boodschap schrijven. Het zijn deze details en finesses die het poëtische en exclusieve karakter van Arabian Oud benadrukken.

Arabian Oud in Nederland

Na talloze high end boetieks over de hele wereld opende Arabian Oud in 2021 de eerste Nederlandse brandstore, in de Westfield Mall in Leidschendam. Bezoekers stappen hier een inspirerende en elegante wereld binnen waar ze, indien gewenst, uitgebreid kunnen worden geadviseerd tijdens hun persoonlijke ‘parfumontdekkingstocht’. Maar, Arabian Oud heeft nog meer plannen voor Nederland:  een tweede boetiek kun je vanaf nu terug vinden in het Stadshart te Amstelveen. De wens is om op korte termijn nog meer Nederlandse vestigingen te openen. We nodigen je van harte uit om een bezoek te komen brengen aan één van onze winkels